27 czerwca 2014

Narcyz Goebbels

Kochani, mam dla Was post o niezwykłej książce, w istocie biografii. I chociaż ten gatunek nie jest wdzięczny, rzadko po niego sięgamy, książka jest warta przeczytania. Rozumiem, że ta propozycja nie wszystkich zachwyci czy zachęci. Może znacie ciekawsze biografie. Mam jednak nadzieje, że ‘ciepło’ przyjmiecie tę książkę i moją opinię.

W mojej małej biblioteczce (liczę, że kiedyś rozrośnie się do pokaźnych rozmiarów) znajdują się tylko dwie biografie, myślę, że godne uwagi. Pierwsza, o której pisałam wcześniej – Leni, Steven’a Bacha i właśnie Narcyz Goebbels. Biografia, Petera Gathmanna i Martiny Paul. Pewnie zapytacie, dlaczego właśnie ta książka? Odpowiedź jest prosta. Moja tematyka.
Kim był Joseph Goebbels? – najprościej powiedzieć, ministrem propagandy i zagorzałym nazistą. Przymiotów określających jego życie, postawę oraz charakter jest jednak dużo więcej: narcyz, egocentryk, bawidamek, kobieciarz. Sam już opis książki na jej odwrocie poddaje bohatera biografii surowej analizie, odsłania jego kompleksy, przede wszystkim natury fizycznej. „Niewielkiego wzrostu i mizernej postury, kaleki, rozpieszczony przez matkę, wyśmiewany w szkole i przez zamożnych, mieszczańskich kolegów uniwersyteckich; lekceważony przez wydawnictwa, urazowy, mściwy i niezmordowanie walczący o uznanie […]”.
 
 
Joseph Goebbels to postać nietuzinkowa, barwna, a i bywa, że demoniczna. Czy w tym człowieku było coś, co pozwoliłoby nam nazwać go ‘serdecznym’, ‘dobrym’? Pytanie niezwykle trudne, biorąc pod uwagę postawę ministra propagandy oraz trudny start w dorosłość. Kompleksy niższości wywołane fizycznymi brakami, niezbyt przyjemną aparycją nie są jedynymi, które ukształtowały charakter Goebbelsa. Niepowodzenia rekompensuje sobie licznymi romansami oraz przebywaniem u boku samego fuhrera, Adolfa Hitlera.      
W biografii Goebbelsa znajdziecie dużo informacji na temat jego życia, poglądów oraz tego, jak stał się wpływowym politykiem reżymu. Książka przybliża nam osobowość i skomplikowany charakter Josepha, doszukując się przyczyny jego wyborów życiowych w dzieciństwie i młodości. Dzięki tej książce można przekonać się, w jakim stopniu przeszłość (dzieciństwo) ingeruje w przyszłość (dorosłe życie). Narcyz Goebbels nie jest typową biografią. Jest to biografia psychohistoryczna, czyli taka, która na podstawie zebranych danych, faktów pozwala przeanalizować je metodami psychologii głębi.
Biografia została napisana w sposób przejrzysty i usystematyzowany. Na samym początku autorzy podejmują temat zaistniałej sytuacji w Niemczech, opisują rodzinę Goebbelsów. Druga część dotyczy życia młodego Josepha Goebbelsa, jego pierwszych prób literackich. Trzecia część to już kolejny etap w jego życiu: Joseph jako narodowy socjalista. Osoby, które wolą czytać o życiu prywatnym aniżeli o polityce, znajdą także rozdziały poświęcone jego prywatnemu życiu. Zdradzę Wam tylko tyle, że Goebbels nie był zwykłym podrywaczem, dzięki swoim umiejętnościom oratorskim, wykreowanej na swoje potrzeby romantyczności potrafił uwieść niemalże każdą kobietę, która spodobała mu się. Nawet Lida Baarova straciła dla niego głowę! Jednego jestem pewna, czas poświecony tej książce nie będzie czasem straconym.
Moja ocena: 9/10
 
 

 

7 komentarzy:

  1. Tak jak piszesz, nie przepadam za biografiami, ale chyba czasem warto się przełamać i poszerzyć swoje literackie horyzonty. Tym bardziej, że tematyką wojenną się w pewnym stopniu interesuje.

    OdpowiedzUsuń
  2. Biografii z reguły nie czytam, ale zaintrygowałaś mnie tą książką.

    OdpowiedzUsuń
  3. To także moja tematyką, więc zapisuje sobie ten tytuł. O Goebbelsie "osobno" jeszcze nie czytałam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Interesująca i kontrowersyjna postać zbrodniarza wojennego. Z ciekawości przeczytam tę książkę, tematyka II wojny światowej mnie bardzo interesuje. Biografie nazistów zwykle bywają ciekawe - można dowiedzieć się nowych faktów itp., ale zawsze jest ten niedosyt.

    OdpowiedzUsuń
  5. To książka w sam raz dla mnie. Uwielbiam czytać biografie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Biografie, historia...coś w sam raz dla mnie:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo niewiele o nim wiem, w zasadzie jakieś resztki informacji jeszcze ze szkoły kołaczą mi po głowie, dlatego notuję tytuł. Podejrzewam, że mój Tata oraz moja Teściowa z chęcią przeczytaliby również tę biografię.

    OdpowiedzUsuń

Jeśli pozostawisz komentarz, będę miała szansę odwiedzić Twojego bloga.
Z góry dziękuję za odwiedziny! :)