19 maja 2014

Książkowe must have - psychologia

Na dzisiejszej mojej liście znajdują się książki z zakresu psychologii i historii, co po części wiąże się z poprzednią listą. Chciałabym również podziękować Wam za komentarze i Wasze książkowe propozycje. Tym sposobem pięć trafiło na moją listę. Może i tym razem polecicie mi jakąś dobrą książkę? :)
Z Alice Miller miałam już do czynienia przy pisaniu pracy magisterskiej. Mogę polecić Wam jej książkę – „Gdy runą mury milczenia”. Postaram się napisać o niej kilka słów w osobnym poście.   
A póki co zostawiam Was z moją dość krótką listą. Może i Wam spodoba się coś z niej.
fot. Weltbild
 
Zrozumieć zagładę. Społeczna psychologia Holokaustu – Leonard S. Newman, Ralph Erber 
Zrozumieć zagładę. Społeczna psychologia Holokaustu to książka, która zmusza, by na nowo zastanowić się nad źródłem zła. Autorzy, odnosząc się do historii Holokaustu, wyjaśniają procesy psychologiczne kształtujące osobowość sprawców, biernych świadków oraz heroicznych altruistów ratujących ofiary. Próbują wniknąć w najbardziej mroczne zakątki ludzkiej psychiki, by zrozumieć przyczyny zbrodni Holokaustu i innych aktów ludobójstwa. Omawiają procesy grupowe i międzygrupowe, a także czynniki kulturowe oraz biologiczno-ewolucyjne mogące odpowiadać za występowanie zachowań zbrodniczych. Sformułowane przez nich wnioski mają charakter uniwersalny i wykraczają daleko poza ogólną teorię przemocy międzygrupowej. W XXI wieku ludobójstwo wciąż jest możliwe, wciąż jest obecne, zmienia tylko kontynent. Historycy, socjologowie i religijni ludzie wciąż poszukują odpowiedzi na pytanie „skąd bierze się zło”, bo wciąż – niestety – musimy o to pytać samych siebie. Przecież niedawno, po Holokauście, znów mogliśmy oglądać ludobójstwo w Europie – w Jugosławii, a dziś w Chinach. Przeszło 60 lat po wojnie, mamy dalszy ciąg totalitarnych reżimów, morderstw na tle rasowym i etnicznym. Znów wracamy do filozoficznego dyskursu Locka i Hobbesa: czy bóg stworzył człowieka dobrym czy złym? Państwa demokratyczne, szanujące kodeks praw człowieka, każą przyznać rację Johnowi Locke'owi, ale – chyba i on sam miałby dziś problem ze swoją teorią, gdyby zobaczył, co dzieje się w Chinach. Z recenzji prof. Szewacha Weissa Książka łączy w sobie wnikliwość poszukiwań psychologów społecznych, na co dzień zajmujących się eksperymentalnym badaniem ludzkiego zachowania, z głębią dociekań humanistów i historyków (...) przybliża czytelnikowi najnowsze odkrycia psychologii stosunków międzygrupowych, ale również psychologii osobowości, psychologii społeczno-poznawczej i psychologii procesów wewnątrzgrupowych. Wnioski z tych obszarów współczesnej psychologii społecznej są trafnie odniesione do konkretnych wydarzeń historycznych, do procesów społecznych i politycznych. Z recenzji prof. Mirosława Kofty i dr. Michała Bilewicza. [źródło: weltbild]
 
fot. Weltbild
 
Zniewolone dzieciństwo. Ukryte źródła tyranii – Alice Miller
Autorka demaskuje mechanizm przemocy obecny w metodach wychowawczych stosowanych wobec naszych rodziców i dziadków (tzw. czarna pedagogika), który również dziś nie budzi wątpliwości w wielu krajach świata. Analizując dzieciństwo pewnej narkomanki (Christiany F.), pewnego przywódcy politycznego (Adolfa Hitlera) i pewnego dzieciobójcy (Jurgena Bartscha), którzy jako dzieci padli ofiarą niegodziwości i licznych upokorzeń, autorka kreśli sugestywny obraz zniszczeń, jakich dokonuje w człowieku przemoc, i wynikających stąd zagrożeń społecznych.
[źródło: weltbild]
 
 

 

fot. Empik
 
 
Dramat udanego dziecka – Alice Miller
Najgłośniejszy bestseller Alice Miller - poruszające studium dyskretnie toksycznych rodziców i opiekunów, pozornie dobrych i kochających swoje dzieci. 

[źródło: empik]








fot. Empik


Bunt ciała – Alice Miller
 
Kolejna książka Alice Miller znowu burzy społeczne stereotypy, tym razem dotyczące powiązań między metodami wychowawczymi w dzieciństwie a późniejszym losem krzywdzonych dzieci. Analizując biografie znakomitych artystów i przypadki własnych klientów dostrzega, jak destrukcyjną więzią jest związek dziecka - później dorosłego człowieka - z rodzicami, którzy maltretowali go w dzieciństwie. Utrzymywanie takiej relacji, opartej na iluzjach i niespełnionych oczekiwaniach wobec rodziców, odbywa się kosztem zdrowia dziecka, a później dorosłego, bowiem ciało buntuje się przeciwko wymuszonym uczuciom, jak miłość czy wdzięczność. [źródło: weltbild]
 
 
 
 
 
 
Szaleństwo! Leczymy nie tych, których trzeba -  Manfred Lutz
Kiedy wieczorem siada przed telewizorem psychiatra albo psychoterapeuta, by obejrzeć wiadomości, za każdym razem ulega irytacji. Mówi się tam wciąż o podżegaczach wojennych, terrorystach, mordercach, o ludziach dopuszczających się nadużyć i przestępstw gospodarczych, o wyrachowanych i bezlitosnych księgowych i bezwstydnych maniakalnych egoistach – i nikt ich nie leczy. Co więcej, takie typy funkcjonują nawet w opinii publicznej jako osoby całkowicie normalne. Wtedy przychodzą mi na myśl wszyscy ci ludzie, z którymi stykam się w ciągu dnia w klinice, wzruszający pacjenci dotknięci demencją, wrażliwi chorzy cierpiący z powodu uzależnienia, niezwykle delikatni i uczuciowi schizofrenicy, wstrząsający do głębi cierpiący na depresję i wzbudzający podziw maniacy, i co mnie ogarnia – zwątpienie. Budzi się we mnie całkiem mroczne podejrzenie, że leczymy nie tych, których trzeba! Naszym problemem nie są szaleńcy, naszym problemem są normalni. [źródło: opis i fot.: weltbild]
 

19 komentarzy:

  1. Jest tyle dramatów o dzieciach które są piękne naprawdę..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście historie są pięknie opisane :)

      Usuń
  2. Książki Alice Miller wydają mi się ciekawe. Problematyka dotycząca dzieci - jak najbardziej dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  3. ja zamierzam właśnie przeczytać dramat udanego dziecka
    czeka na mnie któreś tam w kolejce :(

    OdpowiedzUsuń
  4. jeśli chodzi o psychologię - i polecenie książki - to zależy jakie tematy z psychologi konkretnie Cię interesują?
    osobiście czytałam i polecam : "Lęk przed bliskością - Janet G. Woititz: oraz "Kobiety, które kochają za bardzo" - Robin Norwood

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli chodzi o psychologię, to nie mam nic konkretnego na myśli. Poza tymi książkami, które już są na mojej liście przeczytałabym każdą inną, oczywiście sprawdzoną :) To, co mi polecasz brzmi całkiem interesująco. Przybliżę sobie treść tych książek. Dziękuję :)

      Usuń
    2. ja w tej chwili zaczynam czytać Psychologia. Kluczowe koncepcje. T. 1 - polecone przez socjologa więc myślę, że książka dobra :D

      Usuń
    3. W takim razie miłego czytania i czekam na Twoją opinię :)

      Usuń
  5. Wszystkie Twoje propozycje są niezwykle ciekawe. Poszukam...

    OdpowiedzUsuń
  6. Ciekawy dobór książek, na pewno kiedyś przeczytam

    OdpowiedzUsuń
  7. Studia zmuszały mnie do czytania tego typu tematów, teraz unikam ich jak ognia. Ale jeśli potrzebowałabyś coś o wrodzonej skłonności do czynienia zła, to polecam "Efekt Lucyfera" Zimbardo ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, brzmi iście piekielnie, ale czemu nie ;) Dziękuję za polecenie :)

      Usuń
  8. O, przeczytałam najbardziej tę pierwszą książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ciekawy wybór, najbardziej interesuje mnie pierwsza i dwie końcowe

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo ciekawe propozycje. O większości jeszcze nie czytałam.

    OdpowiedzUsuń
  11. Skusiłabym się na pierwszą pozycję.

    OdpowiedzUsuń
  12. Przyznam, że nie słyszałam o Alice Miller, ale bardzo chętnie poznałabym jej twórczość - zwłaszcza tę 3 ksiażkę. To coś dla mnie. Na pewno poszukam...

    OdpowiedzUsuń
  13. Wszystkie proponowane książki mnie interesują, bo lubię i psychologię i historię. Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  14. Nawet nie wiesz jak mnie zaciekawiłaś tymi książkami. Zawsze fascynowała mnie psychologia i to co siedzi w człowieku, dlaczego ludzie zachowują się tak a nie inaczej. Powiem Ci tyle tyle - teraz czekam na koniec sesji i będę czytać. Na pewno będę szukać tych pozycji.

    OdpowiedzUsuń

Jeśli pozostawisz komentarz, będę miała szansę odwiedzić Twojego bloga.
Z góry dziękuję za odwiedziny! :)