10 maja 2014

Książkowe must have – literatura faktu

Postanowiłam stworzyć formalną listę książek, które chciałabym przeczytać. Do tego czasu zapisywałam tytuły książek na świstkach papieru, w notatniku, w kalendarzu, w telefonie. Nadeszła jednak pora, żeby zebrać wszystko i stworzyć taką listę. Nie chciałabym, aby któraś ciekawa książka umknęła mi. Na pierwszy ogień pójdą książki dotyczące historii, literatura faktu, dzienniki lub wspomnienia. Te pozycje są moim must have i prędzej czy później sięgnę po nie. Ciekawa jestem, czy czytaliście już coś z tego, co ja dopiero planuję przeczytać.

 
fot. weltbild / empik

 

Ostatnie dni dyktatorów – Diane Ducret, Emmanuel Hecht
Kobiety dyktatorów - Diane Ducret
Kobiety dyktatorów 2 - Diane Ducret
Krótki przystanek w drodze z Auschwitz – Goeran Rosenberg
 
Inny świat - Gustaw Herling Grudziński
 
Byłem asystentem doktora Mengele - Miklós Nyiszli
 
Lista Schindlera - Thomas Keneally
 
Jeden dzień Iwana Denisowicza i inne opowiadania - Aleksander Sołżenicyn
 
Tylko razem z córką - Betty Mahmoody
 
Pięć lat kacetu - Stanisław Grzesiuk

Mój Auschwitz – Władysław Bartoszewski

Dzienniki ze Spandau – Albert Speer
Sprawczynie – Katrin Kompisch

Byłem adiutantem Hitlera 1937-1945 - Nicolaus von Below
Dziennik – Anne Frank

Byłam z Hitlerem do końca – Christa Schroeder
Prawo nie znaczy sprawiedliwość. Na szczytach nazistowskiej władzy [Anekdoten um Hitler; Frauen um Hitler; Preis der Herrlichkeit] – Henriette von Schirach

Dzienniki tom 1 1923-1939  - Joseph Goebbels
Dzienniki tom 2 1939-1943 – Joseph Goebbels

Dzienniki tom 3 1943-1945 – Joseph Goebbels
Byłem kierowcą Hitlera – Erich Kempka

Z Hitlerem do końca – Traudl Junge, Melissa Muller
Przegrane życie Ewy Braun – Angela Lambert

Los utracony – Imre Kertesz
Medaliony – Zofia Nałkowska

Dziewczynka w czerwonym płaszczyku – Roma Ligocka
Dziennik Helgi – Helga Weissova

Odzyskane życie – Colombe Schneck
Ewa Braun na dworze Führera – Heike B. Görtemaker

Zapomniany Holokaust. Polacy pod okupacją niemiecką 1939-1944 – Richard C. Lukas
Wojenna narzeczona – Alyson Richman

Uprowadzone - Charlene LunnonLisa Hoodless  
Sprzedana – Sophie Hayes

Kobiety z bloku 10 – Hans Joachim Lang
Dziewczęta z pokoju 28 – Hannelore Brenner

Dzieciństwo w pasiakach – Bogdan Bartnikowski
Oznaczona numerem VIII/1 387 przeżyła jako dziecko w Theresienstadt – Margot Kleinberger

Dziewczynka w zielonym sweterku – Krystyna Chiger, Daniel Paisner
Dziewczynka z listy Schindlera. Oczami dziecka – Stella Muller-Madej

Pohańbione – Samia Shariff
Bluźnierstwo – Asia Bibi

Chustka – Joanna Sałyga
 

31 komentarzy:

  1. Czytałam kilka dobrych pozycji z Twojej listy. Wstrząsająca jest "Sprzedana". A do tego mogłabym Ci polecić "Tylko razem z córką" Betty Mahmoody. Naprawdę świetna książka! Miłego czytania życzę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuje za polecenie :) Przeczytałam opis tej książki. Zapowiada się ciekawie, poza tym lubię historie oparte na faktach. Ksiażkę dodaję do mojej listy :)

      Usuń
  2. Nie czytałam ani jednej z wymienionych książek i słabo mnie ta tematyka interesuje. Ale wszystko się może zmienić ;>

    OdpowiedzUsuń
  3. Powiem Ci, że wiele książek z Twojej listy nie znam i chcę poznać. Te znam: Dziennik – Anne Frank, Medaliony – Zofia Nałkowska, Sprzedana – Sophie Hayes, Chustka – Joanna Sałyga i polecam. A czytałaś "Inny świat" Grudzińskiego? Przerażająca, do bólu prawdziwa historia z życia wzięta o Auschwitz...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tytuł mówi mi coś, nazwisko również, ale nie jestem pewna czy ją czytałam, czy też nie. Mogło to być dawno....Póki co wpisuję na listę do przeczytania.

      Usuń
  4. Ogrom jeszcze nieznanych lektur - właśnie mi uświadomiłaś, że muszę nadrobić duże zaległości ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja znam cztery z ww. książek i jestem z siebie duma, choć znalazłam u Ciebie jeszcze kilka, które chciałabym poznać. Czytałam: Medaliony, Dziennik Anne Frank, Dzieciństwo w pasiakach oraz książkę Margot Kleinberger. Są to wstrząsające świadectwa.

    Jeśli można chciałabym Ci polecić również książkę M. Nyiszliego pt. "Byłem asystentem doktora Mengele" Opowiada o człowieku, który na zlecenie doktora Mengele przeprowadzał sekcje zwłok. Autor ten był świadkiem wielu morderstw, okrucieństw rozgrywanych na terenie obozu Auschwitz, które opisuje z niezwykła dokładnością... Lektura trudna, ale warta uwagi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuje za polecenie. Książka już na mojej liście :) Nigdy wcześniej nie słyszałam o niej, to tym bardziej cieszę się, że polecasz mi ją.
      Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
    2. Nie ma sprawy :) Pozdrawiam także.

      Usuń
  6. Medaliony - taka cienka książeczka, której wcale szybko się nie czyta. Trzeba się nad nią pochylić. Czytałam również Los utracony - dobra, ale wymagająca lektura.
    Życzę miłego czytania.

    OdpowiedzUsuń
  7. Czytałam wiele książek o tematyce wojennej i dotyczących obozów koncentracyjnych, ale z Twojej listy pochłonęłam tylko "Medaliony" i to jeszcze za czasów szkolnych. Ale jeśli lubisz właśnie taką tematykę, bardzo polecam Ci "Pięć lat kacetu" oraz "Listę Schindlera".

    http://messsinspirations.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Listę Schindlera" mam w planach czytelniczych. Nie wiem czy ujęłam ją na liście. Muszę sprawdzić. Co to "Pięciu lat kacetu", to nie słyszalam o tej książce. I chętnie zapoznam się się z nią :)

      Usuń
  8. Chustkę czytałam, pisałam o niej tutaj: CHUSTKA Polecam.
    Natomiast Kobiety Dyktatorów czytała moja koleżanka i bardzo sobie chwaliła.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, o "Chustce" czytałam u Ciebie na blogu :) Mam ją na liście.
      Pozdrawiam

      Usuń
  9. Z tego co widzę chyba czytałam tylko Sprzedaną i Medaliony, ale widzę wiele ciekawych pozycji!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się. Może i Ty znajdziesz z tej listy coś dla siebie :)
      Pozdrawiam!

      Usuń
  10. Trochę tych tytułów jest. Ja mam w planach "Chustkę".

    OdpowiedzUsuń
  11. To zupełnie nie moje klimaty, ponieważ na razie nie czytam tego typu książek. Ale robienie takiej listy popieram, ja na razie dodaję wszystko na półkę "chcę przeczytać" na LC, ale czasem ta lista staje się tak długa, że muszę coś powyrzucać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie mam konta na LC, dlatego taka lista tutaj będzie dla mnie dużym ułatwieniem. Przyznam się, że już powoli traciłam rachubę, bo zapisywałam już chyba wszędzie tytuły książek, a potem zapominałam. Następnym razem napiszę o innym gatunku literatury. Na tym moja lista nie kończy się ;)

      Usuń
  12. Chyba wszystkie książki chciałabym przeczytać i ja :-) Idealnie trafiasz też w moje gusta :-) Kilka z powyższych książek w domu mam, ale póki co przeczytałam jedynie trzy z Twojej listy. "Chustka" to dla mnie książka nr 1, polecam każdemu! Bloga Joanny podczytywałam, więc może dlatego cieszę się, że mam swoją wersję papierową, na żadnej innej książce tyle razy się nie spłakałam i chyba żadna inna nie wywołała u mnie tyle uśmiechu, a czasem był to taki śmiech przez łzy. Piękna książka. "Mój Auschwitz" również rewelacyjna. A "Dziennik" Anny Frank mi się nie podobał, więc tym bardziej jestem ciekawa Twojej opinii, bo ja spodziewałam się czegoś zupełnie innego... A po resztę książek mam nadzieję, że też uda mi się sięgnąć :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mnie cieszy, że również sięgasz po taką literaturę. "Chustkę" przeczytam na pewno. Mam świadomość tego, ze to trudna lektura i na pewno niełatwa w odbiorze....Co do "Dziennika" Anny Frank mam przeczucie, że może mi sie nie spodobać, ale z drugiej strony jestem ciekawa jak dziecko odbierało to, co się wokół niej działo, a ten dziennik odzwierciedla jej uczucia i panującą wówczas sytuację.

      Usuń
    2. O, dobrze powiedziane, a ja czytając "Dziennik" zapominałam chyba czasem, że przecież to było tylko dziecko i spodziewałam się głębszych przemyśleń czy mądrości...

      Usuń
  13. zaluje ze mam obecnie tak malo czasu na czytanie. materialy do szkoly pietrza sie na stole na lozku na szafce nocnej a mi brakuje doby :(


    moze mialabys ochote na wzejmna obserwacje? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli to Cię pocieszy, to też miewam takie okresy, kiedy doba jest za krótka i brakuje mi czasu na czytanie, ale głowa do góry :)

      Usuń
  14. Imponujące. Widzę, że dominuje perspektywa ludzi Hitlera. Grudzińskiego świetnie by uzupełnił Sołżenicyn i jego "Jeden dzień Iwana Denisowicza". Nie żeby długość świadczyła o jakości, ale wg mnie ta krótsza od "Innego świata" forma bardzo dobrze robi na percepcję. Kondensacja totalna, wrażenie też. Polecam Ci naprawdę. Może w zamian za któreś ze świadectw dzieci Holocaustu, których masz aż cztery (tylu się doliczyłam). Albo po prostu dodatkowo. Powodzenia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda. Druga wojna światowa, Niemcy hitlerowskie i różne świadectwa z tego okresu to moja tematyka.
      A i dziękuję za polecenie, wezmę to pod uwagę. Jako zamiennik - nie, ale dodatkowo - jak najbardziej :)

      Usuń
  15. Czytałam Inny Świat (jeszcze w liceum), Dziewczynkę w czerwonym płaszczyku i Chustkę, przy której nieźle się poryczałam.
    Literatura faktu to mój ulubiony gatunek, chociaż czasami muszę przeczytać coś lżejszego.

    OdpowiedzUsuń
  16. To jak lista mojego męża.
    A Panią Romę Ligocką poznałam (i pewnie będę ją jeszcze widywać), ale nic wiecej nie mogę zdradzić :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Naprawdę? Szkoda, że nie możesz nic więcej zdradzić, bo bardzo jestem ciekawa :)

      Usuń
  17. bardzo lubię literaturę faktu - obecnie czytam Chłopiec z listy Schindlera, nie wiedziałam, że jest też Dziewczynka...
    PS masz przepiękny szablon <3

    OdpowiedzUsuń

Jeśli pozostawisz komentarz, będę miała szansę odwiedzić Twojego bloga.
Z góry dziękuję za odwiedziny! :)